רגע לפני שסיימנו פרויקט משותף עם המעצבת המוכשרת אורלי דקטר תפסנו אותה לראיון קליל בו היא תגלה לכם את סוד ההצלחה שלה, השקפותיה העיצוביות ואף תתן הצצה לאחד הפרויקטים המיוחדים ביותר שראינו. שווה לקרוא!
קצת על האדריכלית
אורלי דקטר בעלת סטודיו DO לעיצוב פנים. סטודיו בוטיק המתמחה בתכנון ועיצוב בתים פרטים, דירות יוקרה, דירות קבלן וחללים מסחריים לחברות מקומיות ובינלאומיות. הסטודיו מחויב לעיצוב איכותי ומוקפד לפרטי פרטים תוך שילוב של שפה עיצובית ייחודית ועכשווית. אורלי מקנה חשיבות עליונה לדיאלוג מפרה עם הלקוחות בכל תהליך התכנון והעיצוב ומאמינה בטוטאל דיזיין. דיאלוג זה מבטיח שתענה על ציפיות הלקוח ותעצב עבורו את החלל באופן המותאם בדיוק לצרכיו. לכן בהכרח כל פרויקט בסטודיו יהיה ייחודי ושונה האחד ממשנהו.
על הפרויקט
שיפוץ פנטהאוז הממוקם בקומה 20 פלוס בבניין במרכז הארץ בשטח של כ-300 מ"ר. "הלקוח איש עסקים רווק המרבה לשהות בחו"ל פנה אליי וביקש כי אתכנן ואעצב עבורו וילה בשחקים. השיפוץ המאסיבי כלל הריסת כל הקיים וחלוקת החלל מחדש. בתכנון נכון ושפה עיצובית עכשווית יצרתי חלל אירוח מרשים של סלון ומטבח הפתוח אליו, וחדרי מגורים מרווחים המתאימים לצרכיו של בעל הבית ולסגנונו האישי."
הקונספט העיצובי המנחה היה לייצר מרחב מודרני עם אופי אורבני שמהווה רקע לנוף המרהיב המשתקף מהפנטהאוז. עיצוב בגוונים מונוכרומטיים של שחור ולבן בכל האלמנטים המנוגדים, תוך איזון בשילוב חומרים טבעיים של עץ טבעי להוספת חמימות. כדי לייצר מפתחים גדולים ככל הניתן, שיאפשרו כניסה של אור טבעי, תוכננו חלונות פיבוט מרשימים הנראים כמסגרות שחורות המעטרות את התמונה הנצחית של הנוף האורבני.
התחכום בעיצוב היה לייצר נגרות עם אחסון רב והוקדשה מחשבה רבה לייצר אלמנטים חזותיים ייחודים ומעניינים, שלא רואים בכל בית. הקיר המרכזי שבסלון הוא אלמנט נגרות מורכב המשלב בתוכו טלוויזיה, קמין, בר משקאות ואחסון של כל מערכות האודיו. המלבנים בגדלים משתנים בגוון האפרפר מתמזגים עם הגוונים של הפנטהאוז כולו והקמין וגזעי העץ הגושני שהונחו בקופסא שיועדה לכך, מכניסים את החמימות והטבע הבית.
כדי לאפשר ניגודיות עזה לרצפה הלבנה הבוהקת עם הגידים האפורים, הוחלט על מטבח בגוון שחור. המטבח תוכנן כמטבח לינארי של שני קווים מקבילים. חזית גבוהה הנישאת עד גובה התקרה ומכילה את כל מוצרי החשמל, לרבות מקרר אינטגרלי המוסווה בה, שהעניין המרכזי בה הוא קופסא פתוחה בה ממוקם הכיור המחופה כולו מנירוסטה מט, המקלילה את המראה הדרמטי של החזית השחורה. ממולה תוכנן אי המשמש הן כמשטח עבודה והן כמקום ישיבה.
תארי לנו את מאפייני את סגנון העבודה שלך באופן כללי?
העבודה שלי היא הניסיון העיקש והמושכל להפוך כל חלום למציאות. המסע המשותף עם הלקוח תמיד יתחיל בתכנון ראשוני מאוד מוקפד, פרטני ונרחב על הצרכים, אורח החיים וסגנון אישי. רק לאחר שבחנו את כל האלמנטים יחד, האילוצים והתכנוניים האישיים – נצא לדרך. בדרך הארוכה החל מהסקיצה הראשונה של תכנית העמדה ועד למעבר נוצר אמון המבוסס על הערכה הדדית וכמובן נרקמים יחסים אישיים קרובים שהופכים את המסע הזה לחוויה עיצובית ואישית. במהלך הפרויקט תמיד אדע להציב בפני הלקוח את הבחירה הנכונה עבורו מבחינה פונקציונלית לצד עיצוב אל-זמני לשנים רבות.
כשהתחלת לתכנן ולעצב את הבית, מה היו מקורות ההשראה העיצוביים שהובילו אותך?
השראה של פרויקטים מגיעה תמיד מהסיפור האישי של הלקוח. בפגישות הראשונות אני מבקשת מהלקוחות שלי לספר על עצמם, על הפנטזיות העיצוביות שלהם ומה הם מעוניינים שאעצב עבורם כדי שהחלל יהפוך להיות בית החלומות שלהם. לאחר מכן אני מתחילה לבנות סיפור ייחודי. כל לקוח והסיפור שלו. בפרויקט זה הלקוח שמרבה לשהות בבתי מלון בחו"ל ביקש שאתכנן עבורו בית שהוא ירגיש בו כמי ששוהה בחופשה ממושכת בסוויטה מפנקת בבית מלון בניו יורק שכה אהובה עליו. האורבניות הקרה לצד התחושה של רוגע וחופש יצרו לכל אורך התכנון רצון לייצר ניגודיות. הניגודיות בחומר והניגודיות בפלטת הצבעים היוו את הקונספט העיצובי, שחזר כחוט השני בכל החללים בבית. התוצאה הסופית הייתה שנוצר בית שמשדר לבעליו חופש, יוקרה ואלגנטיות מודרנית.
כיצד התאמת את העיצוב ותכנון הבית לצרכיהם של הדיירים?
שימת הדגש בתכנון הייתה לייצר תחושת מרחב בשני חללים שבהם מרבה הלקוח לשהות – חלל המגורים וחדר השינה. לכן לאחר שהרסתי את כל הקירות הפנימיים יצרתי קרבה בין שני חללים אלו. חלל המגורים עם הספות המרווחות, מטבח פתוח לסלון שאי גדול מפריד ביניהם ופינת אוכל שקיבלה מקום נכבד בלב היציאה למרפסת ההיקפית של הבית. על מנת להדגיש את המרחב אף בוטל "המסדרון" ותוכנן קיר רציף עם דלתות קו אפס (לשירותי האורחים ולחדר הרחצה הכללי) המוביל לחדר השינה המרכזי הענק.
תחושת המרחב הועצמה בבחירת חומרי הגמר לבית. רצפה לבנה שתגדיל את החלל אף יותר ואלמנטים בנגרות ובריהוט בהירים לעומת הדרמה והקונטרסט העז במטבח השחור.
צורך נוסף של הדייר היה חווית אירוח מפנקת וחשיבות להרגיש בוילה במרומים. כדי לא לפגוע בנוף המשתקף מהפנטהאוז אך עדיין לייצר תחושה של כניסת טבע ירוק לתוך החלל, תוכננה קונסטרוציה מיוחדת על קורות הבניין ועוצבה גינה המרחפת על הקורות בסגנון של זן גרדן עם חלוקי נחל וסלעי בזלת שחורה. את הצמחייה העשירה ניתן לראות מכל נקודה בחלל המגורים. היא זו שמכניסה את הירוק הבית.
מה החשיבות של חלל המטבח בעיניך? כמה יחס אתה נותן לו בתהליך העיצוב? האם הוא מהווה שלב יסוד בתכנון הבית?
המטבח אינו משמש רק כפונקציה אלא מהווה מקום בו מתכנסים בעלי הבית. אי/פינת אוכל במרכז או בסמוך למטבח יהיו תמיד חלק משמעותי בתכנון מתוך מטרה ברורה לייצר מקום תקשורת חיוני. בכל פרויקט אבין מבעלי הבית לא רק מהם הפונקציות הבסיסיות שהם נדרשים להם אלא גם על הרגלי הצריכה והאכילה שלהם על מנת לייצר עבורם מטבח שאינו רק יפה עיצובית אלא גם מותאם לאורחות החיים שלהם. לרוב אתכנן משטחי עבודה גדולים, מקומות אחסון רבים ככל שניתן תוך הטמעה חכמה של כל מוצר חשמלי שהלקוח משתמש או עתיד להשתמש בעתיד.
מה מאפיין את בחירותיך החומריות בתחום המטבחים?
הבחירות החומריות של מטבח משתנות מפרויקט לפרויקט ולכן המטבחים שאני מעצבת נבדלים אחד מהשני הן בתכנון והן בחומריות. החומריות בהכרח תותאם לקונספט העיצובי הכולל של הפרויקט. המטבח אינו יכול להיות זר לקו העיצובי אלא להיות חלק מהסיפור הכללי. מאחר ובמרבית הבתים המודרניים המטבח פתוח לחלל המגורים ובהיותו כזה, מבחינתי הוא חייב לקבל הבמה הראויה ולהיות הפנינה של הבית. כמעצבת שמאוהבת בעולם העיצוב ושואפת תמיד לעיצוב חדשני וייחודי אנסה לשלב חומרים עכשווים ועדיין לשמר את הפונקציונאליות של המשתמשים. אך שימוש בחומריות מקורית יהיה במינון נכון כך שיהיה אלמנט מככב אחד בלבד שייצר את העניין ויהווה את ה"פיס" של הבית.
מה מייחד את חברת "סמל מטבחים" משאר חברות המטבחים?
מבחינתי הייחודיות היא בדיאלוג המקצועי שקיים תמיד בעבודה המשותפת. ההקשבה בלעצב את האחר, מציאת ויצירת פתרונות תכנוניים נכונים לאילוצי השטח המשתנים מפרויקט לפרויקט. בסמל קיימת החדשנות בה אני דוגלת בעיצובים שלי. לכן אני מצליחה שוב ושוב לממש את הפנטזיות של הלקוח ושלי ולעצב מטבח ייחודי ולא עוד מטבח סטנדרטי.
ועכשיו אורלי, ברשותך, כמה שאלות קצרות..
מה הכי יפה במקצועות עיצוב הפנים והאדריכלות?
שחלומות פוגשים מציאות. הסיפוק העילאי ליצור חללים שאנשים חולמים שיהיו להם.
מה הכי קשה במקצוע?
הסנכרון המושלם שנדרש בין מספר בעלי מקצוע כדי ליצור עבודה מיוחדת ומורכבת.
פרויקט שהיית רוצה לעשות וטרם עשית?
מלון בוטיק.
טיפ למי שרוצה ללמוד אדריכלות ועיצוב פנים?
להתעדכן, לא לפחד מליצור ולהעז לכל אורך הדרך.
מה היית אם לא היית מעצבת פנים?
מאחר וכבר הייתי שנים רבות עורכת דין, אני די בטוחה שהבנתי שלהיות מעצבת פנים זה לגמרי הייעוד שלי!